به مراحل طراحی و ساخت یک پایگاه اینترنتی جهت اطلاع رسانی معرفی شرکت و ارائه خدمات آن وب سایت گفته می شود . طراحی وب سایت از پروسه لایه سازی صفحات وب ، تولید محتوا ، طراحی گرافیک و رعایت اصول سئو تشکیل شده است.

تاریخچه طراحی وب سایت

اولین وب سایت در سال 1991 کار خود را شروع کرده است. در این سایت متنی ساده هیچ گونه گرافیک ، تصویر و حتی رنگ بندی به کار نرفته و هنوز هم در دسترس است. 

اولین سایت جهان را مشاهده کنید

مراحل طراحی سایت

مرحله اول (طراحی اولیه سایت)

در مرحله اول انتخاب نوع سایت (شرکتی، فروشگاهی و … ) بر حسب نیاز مشتری انجام می شود. این نما شامل یک نقشه کلی از صفحات سایت و تعیین جایگاه و چیدمان المان ها و عناصر مختلف است. این مرحله از طراحی سایت وایرفرم گفته می شود.

مرحله دوم (طراحی گرافیگی)

طراحی سایت که همان ui می باشد. در این مرحله با توجه به نوع کسب و کار اینترنتی و با استفاده از نرم افزارهای مخصوص رنگ بندی و گرافیک سایت طراحی می شود.

مرحله سوم (کد نویسی)

این مرحله شامل کدنویسی و برنامه نویسی می باشد. با توجه به نیاز مشتری در این مرحله می توان از روش های مختلفی برای طراحی سایت استفاده کرد که می توان از مدیریت محتوا مانند وردپرس و یا طراحی یک فریم ورک اختصاصی برنامه نویسی شده استفاده نمود .

مرحله چهارم(نمایش سایت)

 بعد از اتمام سه مرحله قبل به راه اندازی سایت در بستر جهانی اینترنت می پردازیم. در این مرحله پس از تهیه یک “هاست” و “نام دامنه” مناسب سایت را پیکربندی کرده و در دسترس عموم قرار می دهیم.

وظایف طراح سایت چیست ؟

وظایف یک طراح سایت بسته به اینکه مسئولیت کدام بخش از سایت را بر عهده داشته باشد بستگی دارد. تیم طراحی شکل و ظاهر سایت(فرانت اند) و  تیم  برنامه نویسی کدهای سمت سرور(بک اند) 

Front_end

طراحی ظاهر تمامی بخش ها  سایت در معرض دید عموم قرار دارند. 

Back_end

کدنویسی تمامی  بخش ها و امکانات و عملکردهای سایت که با سرور در ارتباط است توسط کاربران قابل دیدن نیست.

معرفی چند نرم افزار  برای طراحی سایت:

نرم افزار Googlewebdesiner

نرم افزار Dreamweaver

نرم افزار Het Objects

نرم افزار Rapid Weaver

نرم افزار Kompozer

طراحی سایت بدون کدنویسی:

در این روش بدون دانش برنامه نویسی و با استفاده از تعدادی نرم افزار تولید محتوای وب مانند Dot Net nuke ، WordPress ، Joomla می توان سایت را طراحی کرد.در نظر داشته باشیم طراجی بدون کدنویسی انعطاف پذیری در طراحی سایت را به مراتب پایین تر می آورد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *